Незамінний дизайн
Це перша стаття про принципи, які я придумую для себе сам, або підглядаю в когось. Коли є на що спиратись, працювати та жити стає значно цікавіше. Важливо сказати, що придумувати принципи і слідувати їм — не одне й те саме. Сприймайте цей текст як ідею, і точно не як настанову: в кінці кінців, хто я такий, щоб на серйозних щах щось розповідати? Ніяких гарантій, що це спрацює (все як завжди), будьте обережні. Я роблю багато узагальнень, які вам можуть не сподобатись — це нормально. Я не вірю в те, що «правда десь посередині» та маячню накшталт «it depends». Мені так не цікаво грати.
От в чому справа: в класно зробленому (візуальному) дизайн-рішенні неможливо щось просто взяти й замінити, щоб нічого не зламалось. Якщо можна змінити контент, не змінюючи дизайн, і ви отримуєте той самий результат — візуальне рішення погане. Якщо можна змінити дизайн, не змінюючи контент, та отримати щось, що влаштовує — щось не те з контентом.
Не все в рішенні має бути незамінним. Те, що є ексклюзивним для того чи іншого дизайну, я називаю точкою опори. Зазвичай, це найпомітніший для кінцевого споживача артефакт.
Кайф: сайт квіткового магазину Marsano
Marsano продають дуже гарні букети в Берліні. Ось як виглядає сайт:
Точки опори в цьому дизайні — фотографії квітів та повністю чорне тло. Класна дизайнерська знахідка — кольорові об’єкти виглядають краще на темному, а не світлому. Цей прийом виконує задачу «естетично та наочно показати квіти», і це працює.
Якщо замінити фотографії на інші, або темний колір на світлий — візуальне рішення зламається, і це правильно: його зробили специфічно та під конкретну задачу. Коли дивишся на круте рішення, здається що в ньому нічого не можна змінити, бо воно перестане працювати. Та чи тільки здається?
Приклади вище — шестирічної давнини. Що ж на сайті магазину зараз?
Одну з точок опори, фотографію, змінили, і візуальне рішення зламалось. Але, очевидно, змінились і інші змінни в формулі. В команді більше не паряться про фотографії — можливо, справи в бренда йдуть не дуже, й ресурсів на студійні фотки немає. А можливо, все навпаки, магазин став більшим, фотографувати все якісно в великій кількості не виходить? Не знаю як насправді, але це доводить, що вдале візуальне рішення — незамінне: воно працює для конкретної задачі. Для нових реалій Marsano потрібні інші точки опори.
Анти-кайф: 99% сайтів цифрових продуктів
Якщо ви дизайнер, який як і я роками малює однакові сайти або інтерфейси по шаблону — вітаю вас! Саме через нас Інтернет здебільшого виглядає рівномірно ніяким та прісним. Зате дуже шаблонізованим та стандартизованим, ура. (Ні, не ура.)
Ось сайт аналітичного продукту June:
В ньому немає точок опори. Це легко перевіряється: достатньо замінити контент або дизайн, і подивитись що буде. Придумаю собі ось таке: нехай замість аналітичного інструменту ми «продаватимемо» сервіс для email-розсилок. Заміню текст, логотип та скріншот продукту:
Нічого не зламалось, все ок. На місці цього заголовку може бути будь-що, на місці продукту — будь-який інший продукт. Він — ніякий, нічий, нікому не належить та не розповідає конкретну історію про конкретний продукт. June відрізняється від конкурентів ідеєю, фічами та підходом, але з існуючого дизайну ми цього ніколи не дізнаємось, дуже шкода.
Буду відвертим: в мене не завжди виходить робити кльові візуальні рішення та знаходити правильні точки опори. Я звик робити стерильні, зрозумілі, притомні речі, в яких можна замінити контент та дизайн, і майже нічого не зламається. Мене так навчили, все працює, але проблема нікуди не дівається. Це дратує, і тому я придумав собі цей принцип. За рік повернусь до цієї думки, і подивлюсь що змінилось в дизайні, який я роблю.
Хочу розучитись робити просто норм. Хочу навчитись робити незамінно.